DD:S7E6 Yeşim Özsoy, Sahne Üzerinde Bir Dünya Yaratma Arzusu, "Galata Perform" ve Tiyatro Paydasında İç İçe Geçmiş Şapkalar
Yeşim Özsoy ile Boğaziçi Üniversitesi'nde Sosyoloji okuduğu yıllardan başlayarak Stüdyo Oyuncuları'nda Şahika Tekand ile kesişen yollarına; New Yorkt'ta sahnelediği ilk oyunundan 20 yıldır "Galata Perform" bünyesinde ürettiklerine; Yeni Metin Yeni Tiyatro Festivali 'nden 'doğurgan' tiyatrolara; küresel çaptaki kültür-sanat politikalarından Tiyatro Kooperatifi'ne dair keyifli bi’ söyleşi gerçekleştirdik.
1. Tiyatro paydasında yazan, yöneten, anlatan, oynayan sıfatlarınızdan en çok hangisi sizi tanımlayan diyerek başlamak isterim?
2. Boğaziçi Üniversitesi’nde Sosyoloji okumuş olmanızın kazanımlarından konuşalım isterim; tiyatronun olmazsa olmazı meseleleri görünür kılmak/duyulmasına vesile olmak noktasında edindiğiniz analiz yeteneği üretimlerinize nasıl yansıdı sizce?
3. Stüdyo Oyuncuları’yla kesişen yollarınızı ve Şahika Tekand’la tanışıklığınızın sizdeki hissiyatını sorsam neler söylersiniz?
4. 2003 yılından bağımsız bir tiyatro mekânı olarak kurduğunuz Galata Perform 20 yıl içinde pek çok projeye, atölyeye ev sahipliği yaptı -yapmaya da devam ediyor; siz bu yolculuğa çıkarken kültür-sanat alanındaki hangi boşluğu doldurmasını dilemiştiniz, zamanla bu beklentiler ne doğrultuda değişti merak ediyorum.
5. Türkiye’nin ilk oyun yazarlığı festivali olma özelliğini taşıyan Yeni Metin Festivali de gerek tiyatromuza özgün metinler kazandırmak ve yeni yazarları cesaretlendirmek için eşsiz bir deneyim imkânı sunuyor; peki siz yazar kimliğinizle metnin sahnelemedeki yerini nasıl değerlendiriyorsunuz?
6. Son yıllarda -çağın gereksinimleriyle de birlikte- dijitalleşmeye ağırlık veren bakış açınızla yeni teknolojiler ve disiplinlerarasıcılık bağlamında tiyatronun geleceğini sizce nasıl şekillendirmekte?
7. Kelimeleri yaşayan bir performansa dönüştürme sürecinde, en büyük çatışmayı nerede buluyorsunuz—yazılanla hissedilen arasında mı, yoksa oyuncunun yorumu ile orijinal niyet arasında mı? “Yazılanın hissettirdiği” ve “oyuncunun yapabilirliği” denkleminde bir yönetmen olarak dengeyi nasıl kurduğunuzu da merak ediyorum doğrusu..
8. 80’e yakın özel tiyatronun ortaklığıyla kurulan sizin de 2019-2022 yıllarında Başkan Yardımcılığı ve 2022-2024 yıllarında da Başkanlığını yaptığınız Tiyatro Kooperatifi‘ne dair de konuşalım isterim; kolektif bir emeğin ürününü gördüğümüz tiyatro sahnesinde “birlikte başarmak” elbette ki yadsınamaz bir gerçek; peki bu mevcut birliktelik şimdiye kadar nasıl bir yol kat etti ve süreçte nasıl ihtiyaçlar ortaya çıktı diye de sormak isterim.
9. Uluslararası ortak yapımlar, festivaller, çok kültürlü ortamlar, sizin bu süreçteki gözlemleriniz ve aldığınız geri bildirimler objektif bi’ taraftan ne söylüyor ülkedeki mevcut tiyatro pratiğimize dair neler söylüyor?
10. Bizim yayın adımız da olan dördüncü duvar kavramına sizin bakış açınızı sormak isterim; hem sahne önünde hem sahne arkasında deneyimlediklerinizden yola çıkarak varlığına ve/veya yokluğuna dair neler söylersiniz?
Kendisine bu hoş sohbet için çok teşekkür ederiz.